CABARAN
GURU PENDIDIKAN KHAS
Menjadi guru pendidikan khas adalah sesuatu yang amat berbeza dan mencabar
berbanding menjadi guru biasa.(Utusan Online, 2011). Kata-kata tersebut adalah
petikan daripada seorang guru pendidikan khas yang sebelum ini adalah guru
biasa. Menurut Cikgu Alizah Bt Abdul Malek, kehidupan sebagai seorang guru
pendidikan khas sangat mencabar kerana pelbagai karenah murid yang berbeza
terpaksa mereka hadapi. Pendapat ini telah disokong oleh seorang lagi guru
pendidikan khas iaitu Cikgu Norfadzilah Abu Samad dari Sekolah Menengah Danau
Kota bahawa menjadi guru pendidkan khas sangat mencabar. (Kosmo, 2008)
Cabaran yang paling besar yang perlu dihadapi ialah murid-murid sendiri.
murid-murid ini akan melakukan pelbagai aksi ataupun sikap untuk menunjukkan
sikap memberontak, marah, sedih dan sebagainya. Terdapat juga murid yang
membuat perangai disebabkan inginkan perhatian. Ia telah dialami oleh Cikgu
Norfadzilah Abu Samad dari Sekolah Menengah Danau Kota yang telah digigit dan
dipukul kerana tidak memberikan perhatian kepada seorang pelajar. Disebabkan
kerenah yang pelbagai, guru perlu menggunakan segala kepakaran mereka samaada
memujuk, menyelesaikan masalah dan sebagainya.
Seterusnya ialah cabaran daripada ibu bapa apabila meletakkan harapan yang
tinggi terhadap guru untuk mengubah anak mereka. Apabila wujud kesedaran ibu
bapa terhadap masalah pembelajaran anak-anak mereka, mereka akan
menghantar anak mereka ke sekolah. Mereka akan mula mengharapkan perubahan
terhadap anak mereka sedangkan guru hanya mendidik semasa murid di sekolah
sahaja. Tetapi dengan rasa tanggungjawab dan ikhlas dalam menjalankan tugas,
guru pendidikan khas merasakan mereka mampu membawa perubahan kepada anak-anak
istimewa ini. Seorang ibu iaitu Dayang Kianhing, telah mengatakan bahawa
anaknya telah berlaku perubahan yang memberangsangkan apabila sudah boleh
menghafal surah al-Fatihah dan bersolat serta sudah berminat ke sekolah. Ia
adalah perkembangan yang memberangsangkan kerana anaknya sebelum ini mengalami
masalah hiperaktif dan masalah pertuturan. (Utusan Online,
2011)
No comments:
Post a Comment